Lix, let, lus… hvad er det for noget?
Synes du også, at let, lix og lus kan være lidt svært at finde rundt i, når du skal vælge bøger til dit skolebarn? Læs med her og bliv klogere på begreberne.
Af Jette Morratz Christensen
Måske kender du det? Dit skolebarn er begyndt på den tidlige læsning, og klasselæren har opfordret jer til at give biblioteket et besøg, for at finde lidt ekstra lystlæsning. Det kan nogle gange føles som en jungle, for hvor skal man lige starte? Og hvad betyder de der tal på kasserne ved bibliotekets LÆSELET-hylder?
Der er forskellige måder til at måle sværhedsgraden på en tekst, og det kan være svært at navigere i. Men bare rolig - bibliotekaren er klar til at hjælpe dig! Uanset om I fra skolen hører lix, let eller lus, så hjælper vi gerne med at 'oversætte' og med at finde noget brugbart på biblioteket.
På biblioteket bruger vi lydret og lix
Når det er den tidlige læsning, skal I kigge ved bibliotekernes LÆSELET-hylder. De nemmeste bøger står altid forrest, under overskriften LYDRET. Herefter bliver bøgernes sværhedsgrad sværere med stigende lix-tal.
Når I kommer op over de 25-30 lix, skal dit barn lede efter bøger i resten af børnebiblioteket. Tjek ROMANER ud i stedet, hvor I finder alt fra kærlighed til fodboldhistorier. Eller er dit barn mere til FAKTA? Her kan I gå på opdagelse i viden fra hele verden.
Spørg børnebibliotekaren til råds, hvis I har brug for hjælp til at finde den perfekte læseoplevelse.
Skolen bruge ofte
LYDRET
I lydrette bøger staves ordene, som de lyder. Det er de letteste af vores lette bøger, og det er her dit barn starter ud.
Den tidlige læsning hos børn skal gerne ske lige så langsomt, som barnet har brug for. Måske bliver barnet her i længere tid, men fat mod! Barnet skal nok knække læsekoden.
LIX
Lix betyder læsbarheds-index. Jo højere lix-tal, desto sværere er bogen at læse.
LET
Let står for Læseegnethedstal. Det bruges ofte på de letteste bøger, og det angiver også hvor svær bogen er at læse. LET bruges på mange skoler, men hos os bruger vi LYDRET i stedet.
LUS
Lus er trin i Læseudviklingsskemaet, som I måske kender fra skolen. De er endnu et redskab til at bedømme barnets læsekundskaber, og det bruges af mange skoler.
En bog fra vores LÆSELET-hylde kan være markeret med flere af disse systemer.
Fem-finger-reglen
Er du i tvivl om hvilken sværhedsgrad, I skal låne med hjem, så brug vores fem-finger-regel:
- Find en bog, som dit barn er interesseret i.
- Slå op på en tilfældig side i bogen (det behøver ikke være den allerførste side)
- Bed dit barn om at læse op for dig
- Gem din hånd på ryggen (på den måde forstyrrer du ikke barnets læsning) og tæl med fingrene hvert ord dit barn ikke kan læse på siden.
Resultat
- 0-1 ord = bogen er for let
- 2-3 ord = tilpas
- 4 ord = prøv den (hvis dit barn har mod på det)
- 5 ord = for svær, find en anden bog
Med læsning er det vigtigt, at man ikke presser sit barn. Læsning er svært at lære, og man lærer det bedst, når det samtidig er sjovt og interessant.
Bibliotekarens bedste råd til forældre med børn, der er nye læsere: Følg dit barns interesse og tag altid dit barn med på biblioteket, så det selv kan bestemme, hvilke bøger I skal have med hjem.