Gebyr og erstatning

Gebyrer ved for sen aflevering

Overskridelse af lånetidBørn og unge under 18 årVoksne fra 18 år
1 - 13 dage10 kroner20 kroner
14 - 28 dage55 kroner120 kroner
mere end 29 dage100 kroner230 kroner

Erstatninger

Du har ansvaret for de materialer, der bliver lånt på dit sundhedskort. Derfor har du også pligt til at betale erstatning for lånte materialer, hvis de bliver væk eller beskadiget. 

Erstatningsprisen er normalt det, som det koster at anskaffe materialet igen, samt tillæg til klargøring og regningsgebyr. Vær opmærksom på, at prisen på fx lydbøger, film og spil ligger væsentligt over butiksprisen på grund af blandt andet ophavsret.

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan betaler jeg gebyr eller erstatning?

Icon Description

Du betaler gebyr og erstatning på Mit betalingsoverblik via frederikshavn.dk

Du kan gå direkte til Mit betalingsoverblik, eller du kan logge ind her på hjemmesiden, hvor du kan se, hvad du skylder og derfra følge linket til Mit betalingsoverblik. Du kan også bruge appen Biblioteket, hvor der vil være et link til Mit betalingsoverblik.

Det er vigtigt, at du betaler din regning inden betalingsfristen for at undgå unødige rykkergebyrer.

Jeg har fået gebyr men ikke en påmindelse

Icon Description

Du skal betale gebyr, hvis du afleverer eller fornyer materialer for sent - også selvom du ikke har modtaget en påmindelse før lånetidens udløb. 

Det er altid dit ansvar at aflevere lånte materialer til tiden - også selvom der mod forventning ikke er sendt en påmindelse.

Vi kan anbefale at hente appen Biblioteket, som gør det nemt at holde styr på sine lån. 

Jeg har fundet et materiale, jeg har betalt erstatning for - hvad gør jeg?

Icon Description

Du kan få refunderet erstatningsbeløbet, hvis du genfinder et materiale, afleverer det inden for fire måneder og kan fremvise en kvittering for betaling af erstatningen. 

Vi refunderer ikke tillæg og regningsgebyr.

Jeg har spørgsmål til betaling eller rykkergebyr

Icon Description

Kontakt Frederikshavn Kommunes betalingskontor på tlf. 98 45 86 00.

Jeg har spørgsmål til årsagen til min regning

Icon Description

Har du spørgsmål til årsagen til din regning, skal du kontakte biblioteket i den betjente åbningstid eller på bibl@frederikshavn.dk.

Hvordan betaler jeg, hvis jeg er fritaget for digital post eller ikke har MitID?

Icon Description

Hvis du er fritaget for Digital post, modtager du en faktura med posten, som kan betales, hvor du plejer at betale dine regninger.

Hvorfor står der stadig, at jeg mangler at betale?

Icon Description

Der kan gå op til 72 timer, før din betaling kan ses registret i bibliotekets system. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises mellemværende på Min side, når du logger ind, selvom du lige har betalt.

Men i Gebyrer og erstatninger under din brugerprofil kan du dog altid se en opdateret status på dine betalinger.

Hvad med unge under 18 år?

Icon Description

Børn og unge under 18 år kan ikke selv betale for erstatninger - heller ikke selvom de har MitID. 

Deres biblioteksgæld vil fremgå under Gebyrer og erstatninger under deres brugerprofil, men det er den person, der er tilknyttet som økonomisk ansvarlig, der skal betale mellemværendet. 

For at betale skal værge eller forælder logge ind med MitID på Mit betalingsoverblik.

Undgå gebyr

Du kan modtage en påmindelse på mail og/eller sms tre dage før, du skal aflevere. 

Læs mere om påmindelser her.

Kontrollér ved aflevering, at de materialer, du afleverer, svarer til de materialer, der nævnes på afleveringskvitteringen. Det kan være en god idé at gemme kvitteringen i op til otte uger, så du kan dokumentere, at dine lån er afleveret. 

Vidste du i øvrigt, at du kan få sendt kvitteringen til din mail? Det kan du vælge på automaten, når du afleverer.