Oplysninger om dig som låner på blioteket

Herunder får du en nærmere forklaring af de data, vi anvender, når du bruger biblioteket.

Når du er oprettet som låner på biblioteket, har vi behov for en række informationer fra dig. De er kort fortalt nødvendige for at holde styr på de materialer, du låner, for at du kan bruge vores hjemmeside og udlånsautomater, samt for at vi kan kontakte dig i forbindelse med reserveringer eller aflevering af dine lån.

Det er bibliotekets administrative system, Cicero, der opbevarer oplysningerne. Når du er logget ind som bruger på bibl.frederikshavn.dk kan du se og ændre en del af dine personlige informationer.

Informationerne opbevares fysisk på sikrede datacentre i Danmark, og adgangen hertil fra Cicero, hjemmeside og udlånsautomater foregår via krypterede linjer.

Læs også vores privatlivspolitik om behandling af persondata.

  • Lånernummer
    Et tilfældigt genereret nummer, som Cicero benytter til at identificere dig.
  • CPR-nummer
    Cicero henter din adresse fra CPR-registret og opdaterer automatisk, hvis du flytter. Du skal bruge det til at låne materialer.
  • Fraværsperiode
    En periode, hvor du ikke ønsker at få opfyldt reserveringer. Du kan selv angive perioden via hjemmesiden.
  • Navn
    Dit navn, som det står på dit sundhedskort.
  • Fødselsdato
    Bruges i forbindelse med udregning af gebyrstørrelser samt til at sikre, at du er gammel nok til at låne bestemte materialer.
  • c/o navn og adresse
    Din aktuelle kontaktadresse.
  • Telefon
    Dit telefonnummer. Har du angivet mobilnummer, så bruges det ofte til at sende SMS om reserveringer og afleveringsfrist. Mobilnummer kan ændres på din profil.
  • Mailadresse
    Bruges til at sende mail om reserveringer og afleveringsfrist. Mailadresse kan ændres på din profil.
  • Blokeret d.
    Eventuel dato for aktivering af blokering.
  • Blokeringsårsag
    Grunden til, at du ikke kan benytte biblioteket. Typisk grundet gebyrer eller at lånerkortet er stjålet.
  • Lånergruppe
    Har betydning for, hvor længe du kan låne materialerne, samt om du modtager påmindelser eller gebyrer.
  • Tilhørsfilial
    Er det sted, du vil hente reserverede materialer. Dette kan ændres på din profil.
  • Kommune-nummer
    Din bopælskommune, som bruges til statistik, og som angiver, om du har ret til at bruge vores digitale tilbud.
  • Sprog
    Angiver det anvendte sprog. Vi bruger dansk.
  • Låner-ID
    Her lister vi de forskellige kort, du kan bruge til at låne fx sundhedskort. 
    PIN-koden er altid anonymiseret og den kan ændres på din profil.
  • Eventuel intern note
    Kan kun ses af personalet, og bruges fx i forbindelse med blokeringer, hvis et glemt sundhedskort opbevares på biblioteket.
  • Note til låner
    Udskrives på de "opgørelse af mellemværender", der sendes i forbindelse med manglende afleveringer af materialer.
  • Udlån
    Oversigt over dine aktuelle udlån. Din udlånshistorik slettes 30 dage efter aflevering eller betaling af eventuelt mellemværende.
  • Reserveringer
    Oversigt over dine reserveringer. Slettes når et reserveret materiale er udlånt til dig, eller når selve reserveringen bliver slettet.
  • Mellemværende
    Oversigt over eventuelle mellemværender - hvis du fx mangler at betale gebyrer eller regninger. Slettes 30 dage efter betaling af mellemværendet.
  • Beskeder
    Oversigt over afsendte SMS og mails. Al information om lånte materialer fjernes fra beskederne efter 30 dage.